Zvýšenie predajov, povedomie o značke a bezproblémové dosiahnutie cieľov – po tom túži každý, koho víziou je vybudovať úspešný biznis. Bez existencie v online priestore sa dnes už málokedy dá dobre fungovať a zabezpečiť, aby firma rástla.
Najmä posledné tri roky a epidemická kríza pritlačili nejedného podnikateľa, aby svoj biznis presmeroval z offline do online sféry. Mnohí skeptici boli koniec koncov radi, že sa rozhodli využiť online reklamu. Jedným zo spôsobov, ako sa presadiť, je začať s PPC reklamou.
Čo je PPC?
Veríme, že ak si pravidelne s čajom v ruke posedíte nad naším blogom, pojem PPC reklama vám je už dávno známy. No pokiaľ ste sem zablúdili prvýkrát, podnikáte alebo vás zaujíma svet online marketingu a neviete, čo skôr, v tomto článku sa dozviete základné informácie o PPC reklame.
PPC online marketing
Zámerom všetkých firiem je na svoje webové stránky prilákať čo najviac návštevníkov a potenciálnych zákazníkov. Ako však zabezpečiť, aby boli tieto stránky viditeľné? O to náročnejšie sa to môže zdať, ak má firma veľkú konkurenciu. Snažíte sa mať peknú stránku s kvalitným obsahom, no lamentujete nad mizivou návštevnosťou? Nevešajte hlavu, riešením na váš problém sú PPC reklamy.
PPC skratka – tri písmenká, ktoré dokážu veľa
PPC je anglická skratka pre Pay Per Click kampane. Ako už vyplýva z názvu, ide o platbu za klik, teda výkonnosť. Pointa spočíva v tom, že inzerenti platia za reklamu až vtedy, keď na ňu niekto klikne. Výhodou je teda to, že zobrazenie reklamy je vždy zadarmo. Z tohto pohľadu ide tiež o budovanie povedomia o značke. Človek, ktorý surfuje na webe síce nemusí kliknúť na reklamu, no všimne si ju a podvedome si zapamätá vašu firmu alebo značku.
Je to výhodnejšie na rozdiel od klasických billboardov či reklám v televízii, printe alebo rozhlase, kde musíte platiť za reklamný priestor alebo čas. A povedzme si na rovinu, čoraz viac ľudí sa presunulo do online. Dennú tlač vymenili za webové portály, kde nájdu všetko na jednom mieste. Ideálna príležitosť spustiť PPC kampaň a zviditeľniť sa.
Princíp, ako funguje PPC marketing
Ako sme už načrtli vyššie, väčšina ľudí si vyhľadáva informácie na internete. Do vyhľadávacej lišty zadajú kľúčové slová. Povedzme, že ponúkate služby manikúry v Bratislave. Vaša potenciálna zákazníčka zadá do Google „nechtový salón Bratislava” a v priebehu okamihu sa jej zobrazia tisíce výsledkov.
Ak sa vaša stránka nezobrazí na prvých priečkach vo výsledkoch vyhľadávania (v organike), šanca, že natrafí na vás, je veľmi malá. Ak chcete byť na popredných pozíciách, môžete investovať do SEO marketingu, ktorý je síce efektívny, no až z dlhodobého hľadiska.
Koľko stojí PPC? Cena je flexibilná
Nemusíte sa držať žiadneho fixného rozpočtu. Či už máte malú firmičku alebo ste veľká ryba, PPC reklamy sú vhodné pre každého. Je len na vás, či do reklamy nalejete 100 alebo 1000 eur mesačne. Chcete prílev zákazníkov čo najskôr? Stavte na PPC reklamu, ktorej ovocie si môžete vychutnať takmer okamžite.
SEO vs. PPC
PPC reklama v kocke
- zobrazuje sa nad organickým vyhľadávaním vo vyhľadávačoch,
- stačí zaplatiť kredit a reklama sa okamžite zobrazí,
- platíte až za to, keď sa používatelia internetu cez reklamu dostanú na váš web,
- cena sa odvíja od dopytu a relevantnosti kľúčových slov,
- tvorba reklám prebieha cez Google Ads, Facebook či Sklik,
- možnosť nastavenia remarketingu,
- každý inzerát má limiitovaný počet znakov v nadpise a popise.
SEO (optimalizácie pre vyhľadávače) v kocke
- nastavenie stránok, aby boli prívetivé pre ľudí aj vyhľadávače,
- web sa zobrazuje v organickom vyhľadávaní,
- ide o dlhodobý proces, na výsledky si počkáte niekoľko týždňov až mesiacov,
- neplatíte za reklamu, ale za profesionálnu analýzu kľúčových slov, webu a následnými úpravami,
- základom je tvoriť kvalitný optimalizovaný obsah a získavať kvalitné spätné odkazy,
- SEO sa mení na základe trendov a nových algoritmov, takže musíte byť stále v pozore,
- treba počítať s vyššou počiatočnou investíciou, no po čase sa môžete tešiť z dlhodobej návštevnosti.
Kde sa zobrazuje Pay Per Click – PPC a ako vyzerá?
S PPC reklamou sa stretnete na každom kroku pri surfovaní na internete – vo vyhľadávačoch Google, Bing, na sociálnych sieťach Facebook, LinkedIn či Instagram, ale aj na portáloch, ako je Seznam, Heureka a podobne. Čo sa týka Google Ads, najčastejšie sa môžete stretnúť s nasledujúcimi typmi reklamy:
- reklamy vo vyhľadávaní,
- reklamy v emailovej schránke,
- video reklamy počas streamov (alebo pred a po nich),
- grafická bannerová reklama (v textovej obrázkovej alebo video podobe),
- reklamy pre majiteľov e-shopov.
Aké výhody má PPC? Online svet je flexibilný a stojí za to, aby ste v ňom boli aj vy!
- konkrétne vymedzená cieľová skupina prostredníctvom kľúčových slov, pohlavia, veku, regiónu a pod.,
- merateľné výsledky – vždy máte presné informácie, koľkokrát sa reklamy zobrazili v určitom čase, koľko preklikov majú, koľko stál jeden preklik a akú celkovú čiastku ste utratil,
- flexibilita úprav – nastavenie jednotlivých kampaní a spôsoby cielenia môžete kedykoľvek zmeniť
- inzerent má rozpočet vždy pod kontrolou – v kampaniach môže nastaviť denný limit a presne vie, koľko môže utratiť za dané obdobie,
- možnosť regulovať návštevnosť – pokiaľ máte veľa dopytov a málo tovaru na sklade, kampaň je možné spomaliť, prípadne zastaviť.
Google Ads (predtým známe ako AdWords)
Koľkokrát denne počujete vetu „Idem si to vygoogliť?“ Pravdepodobne častejšie, ako si myslíte… preto je Google Ads kráľom platenej reklamy.
V priemere Google každú sekundu spracuje viac ako 90 000 vyhľadávacích dotazov, čo vám dáva veľa príležitostí na zacielenie kľúčových slov, na ktoré klikne vaše cieľové publikum. Nevýhodou je, že kľúčové slová sú na tejto platforme vysoko konkurenčné, čo znamená väčšie výdavky na reklamu.
Bing Ads
Výhodou používania služby Bing Ads oproti službe Google Ads je o niečo nižšia CPC, samozrejme, na úkor väčšieho publika.
Facebook Ads
Facebook Ads je obľúbená a efektívna platforma pre platené reklamy (častejšie sa používa ako CPM než CPC), a to najmä vďaka špecifickým možnostiam cielenia. Umožňuje cieliť na používateľov na základe záujmov, demografických údajov, polohy a správania.
Facebook podporuje aj natívne reklamy, čo znamená, že reklamy pekne zapadajú do ostatného FB obsahu. Nehovoriac o tom, že Facebook Ads môžete použiť aj na inzerciu na Instagrame.
Výhody PPC reklamy
- Sú nákladovo efektívne.
- Prinášajú rýchle výsledky.
- Môžete ich ľahko kontrolovať a testovať.
- Umožňujú vám zacieliť na ideálnych zákazníkov.
- Zmeny algoritmov majú na ne malý vplyv.
- Pomáhajú vám získať pozíciu aj pri nízkom hodnotení domény.
- Údaje z PPC môžu zlepšiť vašu SEO stratégiu.
Reklamy PPC sú nákladovo efektívne
Pri reklamných kampaniach PPC máte úplnú kontrolu nad tým, koľko miniete. Keďže platíte len vtedy, keď návštevníci kliknú na odkaz vedúci na váš web alebo landing page s vysokou pravdepodobnosťou konverzie, vaša investícia sa oplatí.
2. Reklamy PPC prinášajú rýchle výsledky
Hoci organické umiestnenie je skvelé, niekedy trvá mesiace alebo dokonca roky, kým sa dostanete na prvú stránku v SERP. Ak ste začínajúci alebo malý podnik, pravdepodobne nemáte čas čakať, kým sa prejaví účinok organickej návštevnosti.
Práve tu prichádzajú na rad reklamy PPC. Vďaka optimalizovaným PPC reklamám sa môžete vystreliť na prvé miesto v SERP v priebehu niekoľkých hodín od spustenia kampane.
3. Reklamy PPC môžete jednoducho kontrolovať a testovať
Pomocou PPC môžete ľahko kontrolovať kľúčové slová, na ktoré sa zameriavate, umiestnenie reklám alebo rozpočet. Môžete tiež spustiť A/B split testy s rôznymi reklamami, aby ste určili tú, ktorá prináša najvyššiu návratnosť investícií. Reklamy, ktorým sa darí, potom môžete škálovať, až kým už nebudú prinášať želateľné výsledky.
4. Reklamy PPC vám umožňujú zamerať sa na ideálnych zákazníkov
Pomocou PPC reklám môžete preskočiť priamo studené publikum a zamerať sa na teplé publikum, ktoré je pripravené kúpiť vaše produkty a služby.
Môžete sa zamerať na kľúčové slová, ktoré vaša cieľovka obvykle vyhľadáva. Okrem kľúčových slov PPC reklamy ponúkajú aj demografické údaje či nedávne online aktivity.
Ďalším výborným využitím reklám je vytvorenie retargetingových kampaní zameraných na návštevníkov, ktorí po pristátí na vašej stránke nenakúpili.
5. Zmeny algoritmov majú na reklamy PPC len malý vplyv
Medzi početnými zmenami algoritmu Google a 200 faktormi hodnotenia je snaha získať bezplatnú návštevnosť z vyhľadávačov v porovnaní s reklamou PPC trochu nestabilná.
Pri reklamách PPC sa nemusíte obávať zmien algoritmov, ale namiesto toho sa sústredíte na to, ako dobre fungujú vaše kampane.
6. Reklamy PPC vám pomôžu získať pozíciu aj pri nízkom hodnotení domény
Kľúčové slová sa stávajú čoraz konkurenčnejšími. Pre podnik s nízkou autoritou domény je preto ťažšie dostať sa na popredné miesta vo vyhľadávači alebo pred svoje cieľové publikum na sociálnej platforme.
Pomocou reklamy PPC sa môžete rýchlo umiestniť na kľúčové slová, ktoré vaše publikum hľadá, bez ohľadu na hodnotenie vašej domény.
7. Údaje z reklám PPC môžu zlepšiť vašu SEO stratégiu
Nemali by ste úplne zahodiť všetky svoje snahy o optimalizáciu stránky, platená reklama by mala dopĺňať vašu stratégiu SEO, a nie ju nahrádzať.
Ako vytvoriť kampaň PPC
Teraz, keď ste pochopili výhody PPC a máte svoje kľúčové výrazy, sa poďme vrhnúť na vytvorenie kvalitnej PPC kampane pomocou služby Google AdWords alebo inej platformy.
Tieto položky nemusíte riešiť krok za krokom, ale budete musieť pracovať s každou z nich, aby ste zabezpečili vytvorenie efektívnej marketingovej kampane.
Nastavenie parametrov
Viem, že som povedala, že tieto veci nemusíte robiť postupne, ale tento krok by ste mali urobiť ako prvý. Bez parametrov riskujete, že vaša reklama nebude cielená a bude neefektívna.
Svoje reklamné kampane chcete dať do kontextu svojich konečných obchodných cieľov. Zvážte, ako vaše platené kampane prispejú k dosiahnutiu týchto cieľov. Potom sa zamyslite nad tým, čo chcete reklamami dosiahnuť – či už návštevnosť, predaj, povedomie o značke alebo niečo iné – a koľko ste ochotní minúť na dosiahnutie tohto cieľa.
Vaše reklamy by mali zahŕňať niekoľko vecí:
- na koho sa chcete zamerať,
- téma vašej kampane,
- ako budete merať úspech,
- typ kampane, ktorý budete tvoriť.
Vytvorenie cieľov a metriky cieľov
Ciele vašej kampane vám poskytnú niečo, čím preukážete svoje výdavky na reklamu, pokiaľ určíte, ako budete tieto ciele merať. Metriky vašich cieľov by sa nemali zamieňať s metrikami kampane, ktoré rozoberieme nižšie.
Dotknime sa niektorých bežných cieľov PPC a spôsobu ich merania.
Povedomie o značke je to, ako je cieľové publikum oboznámené s vašou spoločnosťou. Pre tento cieľ by mohlo byť dobré pozrieť sa na pop-up reklamy, aby ste mohli doplniť svoj text pútavými obrázkami. Povedomie o značke môžete merať prostredníctvom sociálnej angažovanosti, prieskumov a priamej návštevnosti.
Generovanie leadov je priamym výsledkom relevantnej a pútavej landing page, ktorá nasleduje po vašej platenej reklame. Keďže pre každú reklamnú skupinu vytvoríte samostatnú landing page, mali by ste byť schopní jednoducho sledovať konverzie vedúcich buď v rozhraní Google Ads prostredníctvom sledovacieho pixelu, alebo prostredníctvom parametrov UTM, ak používate nástroj, ako je HubSpot.
Propagácia ponuky je skvelá, ak spúšťate časovo obmedzenú ponuku, zľavu na produkt alebo službu alebo súťaž. Mali by ste vytvoriť špeciálnu registračnú stránku alebo jedinečný zľavový kód, aby ste vedeli, ktorí používatelia prišli z vašej reklamy.
Predaj môžete merať podľa toho, koľko vášho produktu alebo služby sa predalo na základe vašich platených reklám. Mali by ste to byť schopní sledovať prostredníctvom softvéru CMS alebo pomocou atribučných správ.
Návštevnosť webu je skvelým cieľom, ak máte na celom webe kvalitný obsah. Ak sa chystáte minúť peniaze na to, aby ľudia navštívili vaše stránky, uistite sa, že ich tam dokážete udržať a nakoniec premeniť na potenciálnych zákazníkov.
Vyberte si typ kampane
Musíte vedieť nielen to, kde budete inzerovať, ale aj ako. Existuje mnoho rôznych typov platených reklamných kampaní a ten, ktorý si vyberiete, závisí od toho, kde môžete osloviť svoje publikum. To neznamená, že nemôžete inzerovať rôznymi spôsobmi; môžete vyskúšať aj kombináciu typov kampaní, pokiaľ ich budete neustále testovať a revidovať.
Reklamy vo vyhľadávaní sú najbežnejším typom PPC a týkajú sa textových reklám, ktoré sa zobrazujú na stránkach s výsledkami vyhľadávania.
Zobrazovacie reklamy umožňujú umiestňovať reklamy (zvyčajne obrázkové) na externé webové stránky vrátane sociálnych sietí. Existuje niekoľko spôsobov nákupu zobrazovacích reklám vrátane zobrazovacej siete Google (GDN) a iných reklamných sietí.
Sociálne siete sa vzťahujú na všetky reklamy, ktoré sa zobrazujú v sociálnych médiách vrátane sietí Facebook, LinkedIn, Twitter a Instagram. V závislosti od platformy môžete zaplatiť za zobrazenie v sociálnom kanáli vášho cieľového publika alebo niekde inde v rámci jeho profilu.
Remarketing môže využívať buď súbory cookie, alebo zoznam kontaktov, ktorý nahráte, na zacielenie na ľudí, ktorí predtým nejakým spôsobom interagovali s vašou firmou. Touto akciou môže byť vyplnenie formulára, prečítanie blogu alebo jednoducho návšteva stránky na vašom webe.
Služba Google Shopping je najvhodnejšia pre e-shopy. Vaša reklama – vrátane obrázka, ceny a krátkeho opisu produktu – sa zobrazí na kolotoči na stránke vyhľadávania na základe vašich cieľových kľúčových slov.
Vykonajte prieskum kľúčových slov
Každej vytvorenej reklamnej skupine je potrebné priradiť súbor kľúčových slov, na ktoré sa má zamerať – tak vyhľadávače zistia, kedy a kde sa má vaša reklama zobraziť. Všeobecným pravidlom je vybrať pre každú skupinu reklám jedno až päť kľúčových slov, pričom tieto kľúčové slová by mali byť mimoriadne relevantné – závisí od nich vaše skóre kvality.
Vyberte kľúčové slová, ktoré úzko súvisia s konkrétnou témou vašej reklamnej skupiny. Ak nájdete kľúčové slová, na ktoré sa chcete zamerať a ktoré nepatria do jednej témy, mali by ste pre ne vytvoriť samostatnú reklamnú skupinu.
Je dôležité poznamenať, že nie ste viazaní na kľúčové slová, s ktorými začínate. V skutočnosti by ste mali počas celej kampane pozorne sledovať svoj zoznam kľúčových slov. Vyraďte tie, ktoré neprinášajú želanú cieľovku a zvýšte ponuku na tie, ktoré ju prinášajú. Snažte sa vybrať čo najrelevantnejšie kľúčové slová. Nemajte však stres, nemusíte to urobiť na 100 % hneď na prvýkrát.
Nastavenie služby Google Analytics a sledovanie
Služba Google Analytics je bezplatná, takže nie je dôvod, prečo by ste si ju nemali nainštalovať na svoje webové stránky. Tento nástroj poskytuje prehľad o tom, ako vaša webová stránka funguje, ako používatelia interagujú s vašimi stránkami a aký obsah je pre návštevníkov atraktívny. Informácie získané z nástroja Google Analytics môžete využiť nielen pri PPC.
Osvedčené postupy pre kvalitnú stratégiu PPC
Nemysleli ste si, že vás necháme míňať ťažko zarobené peniaze na reklamu bez toho, aby sme vám poskytli niekoľko osvedčených postupov, ktoré treba dodržiavať, však? Samozrejme, že nie. Chceme sa uistiť, že s vašou ďalšou kampaňou PPC uspejete. Poďme sa teda venovať niektorým stratégiám PPC, ktoré vám pomôžu maximalizovať vaše úsilie a efektívne využiť váš rozpočet.
Ako poznámku uvádzame, že sa tu budeme venovať konkrétne plateným reklamám vo vyhľadávaní.
Text PPC reklamy
Ponuka na cielené kľúčové slová dostane vašu reklamu pred správnych ľudí. Dobrý reklamný text prinúti týchto ľudí kliknúť na vašu reklamu. Podobne ako kľúčové slová, aj vaša reklama musí riešiť zámer používateľa – musíte mu dať presne to, čo hľadá a komunikovať to jasne.
Reklamy vo vyhľadávaní sa skladajú z nadpisu, adresy URL a krátkeho opisu a každý z nich má obmedzené požiadavky na počet znakov, ktoré je potrebné dodržať. Aby ste tento priestor využili čo najlepšie, uistite sa, že váš reklamný text spĺňa nasledujúce podmienky:
- hovorte priamo k svojej cieľovej osobe,
- spomeňte hlavné kľúčové slovo,
- napíšte akčné CTA, aby človek vedel, čo má ďalej robiť.,
- urobte ponuku atraktívnou,
- používajte tone of voice, ktorý sa zhoduje s textami na vašom webe,
- vykonajte A/B testovanie.
Najlepšie postupy pre landing pages
Pravdepodobne najdôležitejším prvkom PPC (po reklamnom texte) je stránka, na ktorú posielate potenciálnych zákazníkov po kliknutí na vašu reklamu. Táto stránka musí byť relevantná pre vašu reklamu, musí poskytovať to, čo ste sľúbili v reklame a ponúknuť príjemné prostredie.
Prečo? Pretože zmyslom vašej vstupnej stránky je premeniť nového návštevníka na potenciálneho zákazníka. Nielen to, ale vysoko konverzná landing page zlepší vaše skóre kvality, čo vedie k lepšiemu umiestneniu reklamy. Nič nezníži zisky z PPC tak ako zle vytvorená landing page.
Čo by mala obsahovať landing page PPC, aby sa zvýšili konverzie? Dobre, že sa pýtate:
- silný nadpis, ktorý odráža vašu reklamu vo vyhľadávaní,
- čistý dizajn a rozhranie,
- jednoduchý formulár s výrazným tlačidlom CTA,
- text, ktorý je veľmi špecifický a relevantný pre vaše cieľové kľúčové slová,
- ponuku, ktorá bola sľúbená v reklame
- A/B testovanie
A/B testovanie vašich reklám PPC
Ako marketér málokedy vyhodíte medzi svoje publikum niečo, čo funguje, bez toho, aby ste to otestovali. Pri kampaniach PPC to nie je inak. A/B testovanie je pre vašu platenú reklamnú kampaň rovnako dôležité ako každý iný prvok. Cieľom testovania reklamy je zvýšiť mieru prekliku aj mieru konverzie.
Dobrou správou je, že reklamy sa skladajú len zo štyroch častí, ktoré budete musieť otestovať: nadpis, popis, cieľová stránka a cieľové kľúčové slová. Drobné úpravy len jedného z týchto prvkov môžu výrazne zmeniť vaše výsledky, takže zmeny robte postupne, aby ste mohli vedieť, čo pomáha.
Keďže existuje veľa variantov, ktoré by ste mohli testovať po jednom, je dobré spísať si zoznam všetkých potenciálnych testov, ktoré môžete vykonať, a zoradiť ich podľa najvýznamnejšieho vplyvu. Nakoniec by ste mali nechať reklamy bežať dostatočne dlho, aby ste získali potrebné údaje a otestovali ich dostatočne skoro, aby ste neplytvali rozpočtom na slabo výkonnú reklamu.
Maximalizácia návratnosti investícií
Maximalizácia návratnosti investícií do reklamných kampaní znamená zohľadnenie celoživotnej hodnoty zákazníka a nákladov na získanie zákazníka. To vám pomôže určiť, koľko sa oplatí vynaložiť na nového potenciálneho zákazníka a aká časť týchto výdavkov môže pochádzať z platenej reklamy.
Aby sme sa dostali k podrobnejším informáciám, musíme hovoriť o vstupoch a výstupoch, teda o 1) znížení vašich vstupov (náklady na lead [CPL]) a 2) zvýšení vašej návratnosti (výnosy).
Existuje niekoľko faktorov, na ktoré treba dávať pozor a ktoré ovplyvnia oboje, takže si ich rozoberieme.
Spôsoby zníženia vstupov
- Stanovte si rozpočet na reklamu skôr, ako začnete.
- Vytvorte relevantnejšie reklamy. Čím relevantnejšie, tým nižšia bude vaša CPC.
- Zlepšite svoje skóre kvality. Čím vyššie je vaše QS, tým menej vám vyhľadávače budú účtovať za kliknutia.
Spôsoby zvýšenia príjmov
- Dodržiavajte osvedčené postupy pre vstupné stránky, aby ste zvýšili mieru konverzie.
- Usilujte sa o kvalitných potenciálnych zákazníkov tým, že budete pri reklame konkrétni. Čím kvalitnejšie sú vaše leady, tým je pravdepodobnejšie, že sa stanú vašimi zákazníkmi.
Ďalšie tipy a triky PPC
Existuje niekoľko ďalších vecí, ktoré môžete urobiť, aby ste maximalizovali návratnosť investícií do platených reklám, či už ide o vynaložený čas, rozpočet, kliknutia alebo konverzie.
Publiká
Google vám umožňuje prispôsobiť si publikum, aby ste ušetrili peniaze a dostali sa k správnym ľuďom. Môžete nahrať zoznam zákazníkov, aby ste nemíňali peniaze na ľudí, ktorí už u vás nakúpili.
Google má tiež možnosti pre prospektové publiká. Napríklad služba In-Market Audiences využíva sledovanie správania používateľov, aby ste sa dostali pred potenciálnych zákazníkov, ktorí sú na trhu s podobnými produktmi alebo službami, ako je ten váš.
Môžete tiež zvýšiť ponuku pre relevantnejšie podskupiny v rámci cieľového publika – tento postup sa nazýva vrstvenie publika.
Úpravy ponúk
Úpravy ponúk umožňujú zvýšiť alebo znížiť ponuky na základe výkonnosti. Tieto úpravy môžete dokonca vykonávať na základe rôznych kategórií, ako je zariadenie, demografické údaje, jazyk a ďalšie.
Ak napríklad kľúčové slovo nemá na mobilných zariadeniach takú výkonnosť ako na počítačoch, môžete pridať negatívnu úpravu ponuky, takže keď niekto vyhľadá vaše kľúčové slovo na mobilnom zariadení, ponúknete o X % nižšiu cenu ako bežnú ponuku.
Vlastné plánovanie reklám
V službe Google Ads môžete nastaviť plánovanie reklám tak, aby sa vaša reklama zobrazovala len počas konkrétnych dní a časov. To môže znížiť výdavky na reklamu a zlepšiť relevantnosť pre vaše cieľové publikum.
Rozšírenia odkazov na stránky
Rozšírenia odkazov na stránky vám umožňujú doplniť reklamu o ďalšie informácie. Ak napríklad spúšťate reklamu na sezónnu akciu v miestnom obchode, môžete pridať rozšírenie sitelink na zobrazenie otváracích hodín a polohy obchodu. Tieto rozšírenia zaberajú viac priestoru na stránkach SERP, a preto vyniknú. Nielen to, ale zohrávajú úlohu pri zlepšovaní vášho poradia reklám.
Sledovanie konverzií
Sledovanie konverzií monitoruje, ako si vaša vstupná stránka vedie prostredníctvom sledovacieho kódu. Umiestnite ho na stránku, na ktorej ľudia pristanú po vyplnení formulára (zvyčajne na stránke „Ďakujem“). Ak povolíte túto funkciu, budete mať lepšie možnosti na vykonanie úprav, ktoré môžu zlepšiť vaše konverzie.
Monitorovanie kľúčových slov
Nenechajte uplynúť príliš veľa času, kým skontrolujete, ako sa darí vašim kľúčovým slovám. Na kľúčové slová, ktoré vytvárajú najlepšie výsledky vašej kampane, môžete umiestniť vyššie ponuky a ostatné „vyradiť“ alebo odstrániť.
Typy zhody
Typy zhody v službe Google Ads vám umožňujú vybrať, ako úzko má byť vaša reklamná skupina spojená s vyhľadávacím tímom. Existujú štyri typy zhody: široká, modifikovaná široká, frázová a presná zhoda. Google zobrazí vašu reklamu vo výsledkoch podľa vášho výberu.
Ak je napríklad vaša kľúčová fráza „ako chytať husi“ a vyberiete možnosť „široká zhoda“, Google zobrazí vašu reklamu pre dopyty, ktoré obsahujú akékoľvek slovo vo vašej kľúčovej fráze v akomkoľvek poradí vrátane „chytanie husí“ a „chytanie husí ako“.
Negatívne kľúčové slová
Zoznam negatívnych kľúčových slov informuje vyhľadávače o tom, na čom sa nechcete umiestniť, čo je rovnako dôležité ako to, na čom sa chcete umiestniť. Niektoré z nich môžete poznať vopred, ale pravdepodobne tieto kľúčové slová určíte podľa toho, čo v rámci vašej kampane nedosahuje dobré výsledky.
Reklamy v sociálnych médiách
Hoci CPM je na sociálnych platformách bežnejšie, stránky sociálnych médií ponúkajú PPC, ktoré fungujú podobne ako reklamy vo vyhľadávačoch v tom zmysle, že si nastavíte rozpočet a ponúkate umiestnenie reklamy.
Rozdiel je v tom, že reklamy v sociálnych médiách sa na väčšine platforiem môžu zobrazovať priamo vo vašom informačnom kanáli, čím sa znižuje účinnosť blokátorov reklám. Sociálne platformy, ako napríklad Facebook, umožňujú nastaviť cielené demografické údaje a zacieliť reklamu na ľudí na základe záujmov. Zatiaľ čo platené vyhľadávanie je viac zamerané na kľúčové slová, platené sociálne siete sa rozširujú na demografické zameranie, čo vedie k väčšiemu počtu spôsobov zacielenia na vašu osobu.
Sociálne médiá majú dve funkcie platenej reklamy, ktoré sú rozhodujúce pre úspech reklamy – retargeting a Lookalike Audiences. Retargeting je remarketing na ľudí na základe návštev stránky alebo ručne nahraných zoznamov kontaktov. Lookalike Audiences preskúma ľudí z vášho marketingového zoznamu a vytvorí publikum, ktoré sa podobá vášmu zoznamu, čím rozšíri váš potenciálny cieľ. Platené sociálne siete tiež umožňujú širšiu škálu typov reklám, ako sú obrázky, videá, text a ďalšie.
Správa a sledovanie PPC
Platená reklama nefunguje na princípe „nastaviť a zabudnúť“. Svoje reklamy musíte spravovať a neustále sledovať, aby ste zabezpečili dosiahnutie optimálnych výsledkov. Správa, analýza a sledovanie sú pre PPC kampaň kľúčové, pretože vám poskytujú cenné poznatky a pomáhajú vytvoriť efektívnejšiu kampaň.
Čo je to správa PPC?
Správa PPC zahŕňa širokú škálu techník vrátane vytvárania a úpravy cieľov, testovania, zavádzania nových kľúčových slov, optimalizácie konverzných ciest a zmeny plánov na dosiahnutie cieľov.
Správa PPC znamená, že sa pozeráte na svoju stratégiu a výdavky na reklamu. Na jednej strane to znamená iteráciu vášho plánu s cieľom optimalizovať účinnosť kľúčových slov. Na druhej strane to znamená premýšľať o tom, ako prideliť zdroje konkrétnym kľúčovým slovám a ako tieto zdroje upraviť, aby sa maximalizovala návratnosť investícií.
Dobrá stratégia riadenia venuje pozornosť aj poskytovateľom, ako sú vyhľadávače, sociálne platformy a reklamné siete. Cieľom je monitorovať zmeny a aktualizácie, ktoré by mohli ovplyvniť platené kampane.
Celkovo je správa PPC poriadne náročná, a preto by investícia do spoľahlivých nástrojov na správu PPC mohla byť skvelým nápadom.
Nástroje a softvér PPC
Vzhľadom na všetky premenné, ktoré musíte sledovať, by vám mali nástroje na správu PPC uľahčiť prácu. Môžete sa rozhodnúť sledovať svoje reklamy v rámci platformy, ale ak hľadáte ďalšiu pomoc a organizáciu, je nevyhnutné mať k dispozícii spoľahlivú, prehľadnú tabuľku alebo sofistikovaný softvér, ktorý vám poskytne prehľad o výkonnosti vašich reklám.
Ak sa plánujete vydať cestou softvéru, je niekoľko funkcií, ktoré by ste mali hľadať: podpora viacerých používateľov, správa naprieč platformami, A/B testovanie, plánovanie, reportovanie a triedenie reklám.
Tu je zoznam niektorých populárnych, vysoko hodnotených softvérov a zdrojov PPC.
- WordStream automatizuje zdĺhavé časti nastavenia a správy vašej kampane PPC.
- NinjaCat umožňuje spojiť všetky vaše analýzy z viacerých platforiem do jedného prehľadu, takže môžete sledovať celú kampaň na jednom mieste.
- Spoločnosť Optmyzr má komplexnú podporu PPC, od vytvorenia až po reportovanie, a ponúka bezplatnú skúšobnú verziu svojho softvéru.
- SEMRush vám pomôže spravovať najdôležitejšiu časť vašej PPC kampane – kľúčové slová. Môžete vyhľadávať relevantné kľúčové slová, spravovať a optimalizovať zoznamy kľúčových slov a vytvárať negatívne zoznamy.
- Unbounce je nástroj na tvorbu vstupných stránok, ktorý môžete použiť na vytvorenie vstupných stránok pre každú z vašich rôznych kampaní PPC.
- Databox pomáha podnikom sledovať výkonnosť ich reklám a zobrazuje kľúčové metriky na jednom ovládacom paneli. Môžete tiež použiť prediktívnu analýzu Databoxu na odhadnutie, ako dobre by si vaše reklamy viedli v budúcnosti.
- Ahrefs je viac ako len ďalší nástroj SEO. Pomocou aplikácie Ahrefs môžete skontrolovať, ako dobre si vedú vaše reklamy PPC. Pomocou Ahrefs môžete tiež špehovať kľúčové slová svojich konkurentov.
- Microsoft Advertising Editor (predtým Bing Ad Editor) je nástroj na správu reklám PPC, ktoré spúšťate prostredníctvom služby Bing. Pomocou tohto nástroja môžete spravovať svoje ponuky, skúmať kľúčové slová a vykonávať zmeny v reklamách.
Metriky PPC na sledovanie
Metriky sú všetko (ale to už viete). Tu je niekoľko kľúčových metrík, ktoré treba sledovať v rámci kampane PPC.
Kliknutia sa vzťahujú na celkový počet kliknutí na reklamu. Túto metriku ovplyvňuje výber kľúčových slov a relevantnosť vášho reklamného textu.
Cena za kliknutie (CPC ) meria cenu, ktorú zaplatíte za každé kliknutie na vašu reklamu.
Miera prekliku (CTR) je percento zobrazení reklamy, ktoré vedie k preklikom. Táto metrika určuje, koľko zaplatíte (CPC). Referenčné hodnoty CTR sa líšia podľa odvetvia.
Zobrazenia predstavujú počet zobrazení reklamy. Náklady na milión (CPM) sa určujú za každých tisíc zobrazení. Impresie sú najdôležitejšie pre kampane na zvýšenie povedomia o značke.
Výdavky na reklamu sú suma, ktorú vynakladáte na svoje reklamy. Túto hodnotu môžete optimalizovať zlepšením skóre kvality.
Návratnosť výdavkov na reklamu (ROAS) je návratnosť investícií do reklamnej kampane. Táto metrika vypočítava príjmy získané za každý dolár vynaložený na reklamy.
Miera konverzie sa vzťahuje na percento ľudí, ktorí dokončia výzvu k akcii na vašej vstupnej stránke a stanú sa vedúcimi zákazníkmi alebo zákazníkmi.
Náklady na konverziu sa vzťahujú na náklady na získanie jedného potenciálneho zákazníka. Vypočíta sa ako celkové náklady na reklamu vydelené počtom konverzií.
Skóre kvality (QS) určuje umiestnenie reklamy, preto je to dôležitá metrika, ktorú treba sledovať.
Ak budete venovať veľkú pozornosť každej z týchto metrík, môžete zvýšiť návratnosť investícií do platenej kampane a minúť menej peňazí za lepšie výsledky.
Prejdite na platenú kampaň!
Či už ste začali podnikať len včera, alebo podnikáte už desaťročia, PPC môže byť práve tým vzpružením, ktoré potrebujete, aby ste získali náskok pred konkurenciou – alebo ju aspoň predbehli v SERP.
Uplatnenie poznatkov, ktoré nájdete v tejto príručke o budovaní kampane PPC a osvedčených postupov pre kvalitnú stratégiu PPC, by vám pomohlo na ceste k zlepšeniu návštevnosti a konverzií na vašich webových stránkach.
Teapot – PPC agentúra, ktorá sa postará o úspešnosť vášho biznisu
Ako fullservisová agentúra vás odbremeníme a zoberieme si na plecia tvorbu a spravovanie kampaní. Vynikajúce výsledky pre našich klientov dosahujeme prostredníctvom relevantných reklamných systémov – Google Ads, Facebook PPC, Etarget či Sklik. Nevyhnutnou súčasťou tvorby kvalitných PPCčiek je analýza súčasných kampaní.
Iba tak môžeme zistiť, ktoré fungujú, ktoré nie a ktoré by potrebovali len trochu vyladiť. Ak je to potrebné, navrhneme nové a efektívnejšie postupy. Ak potrebujete pomôcť vytvoriť kvalitné a účinné kampane, ktoré nebudú na zahodenie, neváhajte sa nám ozvať na mail hello@teapot.sk, telefónne číslo +421 908 788 887 alebo vyplňte náš formulár.
Koľko zaplatíte za PPC? Cena, podmienky, služby…
Náš tím pristupuje ku každému klientovi individuálne. Nemáme fixné cenníky, uprednostňujeme služby na mieru, od ktorých sa následne odvíja cena. Ozvite sa nám a dohodnite si konzultáciu!