SEO analýza: ako prebieha a čo nám pomôže odhaliť?

Pýtate sa, ako je možné, že vás prevyšujú oveľa menší konkurenti? Prečo sa vám pri vyhľadávaní kľúčových slov súvisiacich s vaším odvetvím zobrazí vždy “tá” stránka? Faktom je, že Google nezaujíma aká veľká a úspešná je vaša firma v realite. Podľa tohto vás nebude uprednostňovať. 

Internetové vyhľadávače hodnotia vašu firmu na základe konkrétnych online faktorov. Ak majú konkurenti navrch a zobrazujú sa na prvých troch priečkach vo výsledkoch vyhľadávania, niečo by ste mali začať robiť inak. Ale čo? V tom vám pomôže SEO analýza – vaša aj konkurentov. Vďaka tomu budete vedieť vaše medzery a prvky, pre ktoré sú konkurenčné webové stránky vyhľadávačmi považované za relevantnejšie a smerodajnejšie. 

Kontrola web stránky: na čo sa zamerať?

Či už si SEO robíte svojpomocne, alebo využívate služby špecialistu, dajte si ho skontrolovať, aby ste vedeli, na čom ste a čo by bolo vhodné vylepšiť či zmeniť. Nazýva sa to aj SEO analýza a pomáha vyhodnotiť súčasný stav webovej stránky a dôvod jej umiestnenia vo vyhľadávači. Po dôkladnej analýze budete vedieť, kde sú nedostatky a ako stránku zviditeľniť. 

Komu môže SEO analýza pomôcť?

Ide najmä o klientov, ktorí ešte nemajú spustenú webovú stránku a majú seriózny záujem o to, aby fungovala správne už od samého začiatku. Do SEO optimalizácie sa oplatí investovať čím skôr, keďže ide o proces, ktorý sa prejaví až po niekoľkých mesiacoch. Mnohí klienti, ktorí SEO analýzu a optimalizáciu v začiatkoch podceňovali, si teraz búchajú hlavu o stenu. Dobrá správa je, že na vyriešenie chýb nie je nikdy neskoro! 

Okrem začiatočníkov nás často oslovujú aj klienti, ktorých SEO zaujíma a sami sa v ňom chcú zlepšovať. Profesionálna analýza a konzultácia im pomôže odhaliť slabé, ale aj silné stránky. No a v neposlednom rade sa nám ozývajú aj majitelia funkčných webových stránok, ktorým sa nedarí dosiahnuť želané pozície vo vyhhľadávačoch. Požiadajú nás o analýzu a potom sa môžu rozhodnúť, či nápravu vykonajú sami, alebo SEO zveria do rúk špecialistom z agentúry. 

Tip: Stav webovej stránky si môžete overiť prostredníctvom KW SEO test online. Tento softvér využíva viac ako 15 000 webmasterov, vlastníkov menších firiem i SEO agentúr po celom  svete. 

Najskôr analýza, až potom optimalizácia stránky

Bez dôslednej SEO analýzy by bola optimalizácia postavená na princípe pokus-omyl. Čo všetko SEO špecialista sleduje? Ešte predtým, ako sa zameriame na obsah analýzy, musíme vytýčiť ciele a výsledky, ktoré od analýzy očakávame. 

Ide o tieto: 

  • vyššia pozícia webovej stránky vo výsledkoch vyhľadávania
  • kľúčové slová a frázy s vysokou relevanciou a konkurencieschopnosťou
  • relevantný, prínosný a kvalitný obsah optimalizovaný podľa kľúčových slov
  • obsah musí byť prístupný vyhľadávačom i užívateľom internetu
  • použitie relevantných externých odkazov
  • perfektné spracovanie stránok po technickej stránke

Ako SEO špecialista pristupuje k obsahu analýzy?

Keď poznáme ciele, môžeme prejsť k obsahu SEO analýzy. 

SEO analýza pokrýva niekoľko oblastí: 

  • technickú
  • obsahovú
  • on-page
  • off-page
  • spätné odkazy
  • UX/UI analýzu
  • indexáciu webovej stránky

V rámci analýzy posúdime výber vašich súčasných kľúčových slov a v prípade potreby vám navrhneme vhodnejšie. Pozrieme sa aj na aktuálnu pozíciu a prístupnosť stránky a preveríme navigačnú štruktúru, aby sme zistili, aká šanca je, že jednotlivé stránky vyhľadávač nájde. 

Nášmu pozornému očku neujde nič a skontrolujeme, či náhodou nepoužívate zakázané postupy. Toto je veľmi dôležité, pretože vyhľadávače tieto aktivity trestajú znížením hodnotenia až vyradením z databázy. A v neposlednom rade sa treba pozrieť aj na účinnosť a použiteľnosť stránok. Pri optimalizácii webovej sledujeme aj to, či máte dostatok spätných odkazov.

SEO optimalizácia stránky: užitočné a obľúbené analytické nástroje 

Google Analytics

Pre menšie spoločnosti je Google Analytics postačujúcim primárnym analytickým nástrojom, dokonca patrí medzi dlhodobo najpreferovanejšie. Výhodou je, že je zadarmo a využíva pokročilý model zberu dát, ktoré vám prezradia, ako sa ľudia správajú po príchode na vašu stránku, na čo klikajú a aké zdroje ich sem priviedli. Google Analytics môžete používať spolu s ostatnými nástrojmi. 

Semrush

Semrush je síce platený nástroj, no ponúka skúšobnú verziu na sedem dní, ktorá zadarmo poskytuje analýzu odkazov a konkurencie. Okrem SEO ho môžete využívať aj na PPC. 

Používanie je jednoduché. Do vyhľadávacieho okna zadáte URL, doménu alebo kľúčové slová a ihneď si môžete prezerať informácie o návštevnosti stránok, konkurencii, kľúčových slovách, referring domains, TOP anchors a podobne. 

Ahrefs

Multifunkčný analytický nástroj Ahrefs obsahuje všetko v jednom. Do úvahy treba brať fakt, že je skôr určený pre ostrieľaných marketérov, ktorí vedia, ako s týmito nástrojmi pracovať. ak ste začiatočník, môžete sa cítiť zmätene. 

Ahrefs sa používa na analýzu kľúčových slov, tvorbu odkazov, monitoring konkurenčných stránok, analýzu vyhľadávania zákazníkov, meranie pozícií vo vyhľadávačoch či audity. Na tomto nástroji sa nám páči, že vám pošle upozornenie, ak niekto na webe spomenie vašu webovú stránku. 

Moz

Moz môžeme taktiež charakterizovať ako všestranný SEO nástroj, pretože umožňuje spravovať niekoľko faktorov optimalizácie pre vyhľadávače súčasne. Monitoruje výkonnosť stránky a jej viditeľnosť vo vyhľadávačoch, odhaľuje technické problémy a navrhne zlepšenia. 

Poslúži vám aj ako nástroj na vyhľadávanie kľúčových slov a analýzu spätných odkazov. Používatelia Moz si pochvaľujú komplexnú škálu výskumných nástrojov, podrobné analýzy i priateľský dizajn.

Teapot vám so SEO analýzou s radosťou pomôže

Ak nepatríte práve medzi ostrieľaných marketérov a hľadáte špecialistu s dlhoročnými skúsenosťami a preukázateľnými výsledkami, obráťte sa na Teapot. Pomôžeme vám dosiahnuť posun vo výsledkoch vyhľadávania, ktorému predchádza poctivá a detailná analýza, ktorá nám pomáha zhromažďovať údaje na získanie organickej návštevnosti.

Ak ste čítali naše predošlé články o optimalizácii pre vyhľadávače, už viete, že SEO je dlhodobá záležitosť a jej účinok sa dostaví približne po 3 až 6 mesiacoch dôslednej práce. Aby ste vedeli, na čom ste, dostanete od nás presne popísané výstupy práce. 
A aby sme nezabudli, jednou optimalizáciou to nekončí. Vysoko konkurenčé oblasti vyžadujú neustálu kontrolu, úsilie a ďalšiu optimalizáciu. V opačnom prípade by ste sa mohli opäť dostať na nižšie pozície. Je to doslova boj. Potrebujete pomôcť? Napíšte nám na tento mail. 🙂