Sociálne siete: ako z nich vyťažiť maximum?

Často počúvame, aké sú sociálne siete zlé, strácame na nich veľa času, pripravujeme sa o najlepšie roky života a vytvárame si na ne závislosť. Ide však o uhol pohľadu a už je na každom, s akým zámerom na nich trávi svoje voľné chvíle. Bez sociálnych sietí by sa v súčasnosti nezaobišla väčšina firiem. Ako ich používať tak, aby mali pre vás prínos?

kocky s ikonami sociálnych sietí na drevenom podklade
Sociálne siete sú skvelý marketingový nástroj

Ako nás ovplyvňujú sociálne siete?

Tak, ako im to dovolíte vy sami. Ako nahliadate na sociálne siete vy? Patríte medzi ich odporcov, neviete si bez nich predstaviť život alebo ich vnímate triezvo a vidíte v nich more príležitostí? V súvislosti so sociálnymi sieťami mi napadla analógia noža. Je sám o sebe zlý? Nie. Kľúčové je to, ako ho chce využiť ten, kto s ním narába. Môžete ním nakrájať chlieb alebo zaútočiť na nepriateľa. 

Facebook, Instagram, Twitter či LinkedIn boli vytvorené preto, aby ľudia spolu mohli komunikovať aj v prípade, že ich delia tisícky kilometrov. Menšie i väčšie firmy by sa tejto príležitosti mali určite chopiť. Ide o skvelý marketingový nástroj, ktorý pomáha osloviť a získať nových zákazníkov. 

Čo sú sociálne siete – definícia

Sociálna sieť je platforma vytvorená za účelom nadväzovania a udržiavania kontaktov medzi ľuďmi, či už v súkromnej alebo podnikateľskej sfére. Používatelia si vytvoria profil so základnými informáciami, záľubami a podobne. Na základe toho nadväzujú vzťahy s ostatnými používateľmi, stránkami a firmami. Vzájomným prepojením používateľov a skupín vzniká sieť vzťahov, ktoré sú veľmi dôležité v praxi. 

Ako môžete využiť sociálne siete Facebook, Instagram, TikTok a iné v prospech vašej firmy?

Ľudia strávia na sociálnych sieťach v priemere 3 hodiny denne. Niektorí dokonca aj 4, 5, 6 a viac hodín. Každý deň sa im pred očami zobrazí veľké množstvo obsahu vrátane reklám. Ak máte značku alebo firmu, vaše stránky zapadajú prachom a neviete, kam skôr skočiť, je najvyšší čas napraviť to. Existuje niekoľko častí marketingu na sociálnych sieťach:

  • zadefinovanie kvalitnej stratégie,
  • vytvorenie pútavého profilu so základnými informáciami,
  • tvorba hodnotného obsahu pre udržanie povedomia o firme,
  • reklama,
  • community management – udržiavanie vzťahov s publikom a potenciálnymi zákazníkmi,
  • vyhodnocovanie a optimalizácia stratégie.

Slovenské sociálne siete: v minulosti kraľoval Pokec či Birdz

Ešte skôr, ako si priblížime jednotlivé celosvetové sociálne siete, venujeme pár slov kedysi najpoužívanejšej platforme. Pred rozmachom Facebooku azda každý mladý človek trávil svoj voľný čas na Pokeci. V minulosti patril k najnavštevovanejším portálom na Slovensku. 

Kto na ňom nebol, akoby ani neexistoval. Samozrejme, nemohol chýbať originálny nick name. Pokec funguje dodnes pod záštitou Azet.sk a okrem chatovania sa využíva aj ako e-mailová schránka. A čo vy, pamätáte si ešte svoje heslo?

A čo taký Birdz? Spomínate si? Využíval sa na písanie blogov, rozličných príspevkov a dodnes funguje ako diskusné fórum podobne ako Modrý koník. 

Nové sociálne siete – na ktorých pôsobíte vy?

Obľúbený ICQ, Pokec, Myspace či Tumblr neskôr zatienili Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, WhatsApp, YouTube, Pinterest a iné sociálne, ktoré určite dennodenne využívate aj vy.

Najznámejšie sociálne siete – logá

Ak by ste náhodou nevedeli (?), tak na obrázku nižšie sú logá najpopulárnejších sociálnych sietí. 

traja ľudia ležia na zemi medzi logami najznámejších sociálnych sietí
Najpoužívanejšie sociálne siete 

Sociálne siete – zaujímavosti, ktoré sa môžu zísť každému marketérovi či podnikateľovi

  • Približne 80 % marketérov tvrdí, že najúčinnejší je vtipný obsah
  • Až 1 z 3 dospelých používateľov pravidelne čerpá informácie na Facebooku.
  • Engagement na Instagrame je 6-krát vyšší než na Facebooku.
  • Najobľúbenejším typom obsahu medzi influencermi sú instagramové príbehy (83 %) a klasické posty (93 %).
  • V januári 2022 bolo na všetkých platformách celkovo 3,96 miliardy používateľov. 
  • TikTok je najrýchlejšie rastúca sociálna sieť. Do júna 2022 ju navštevovalo cca 227 miliónov používateľov.
  • Facebook je najpoužívanejšou platformou medzi marketérmi na celom svete (93 %). Instagram je na druhom mieste (78 %).
  • #digitalmarketing (47 %) je najpopulárnejším marketingovým hashtagom medzi #contentmarketing tweetmi, za ním nasleduje #SEO (40 %) a #marketing (37 %).
  • Pre generáciu Z je TikTok momentálne atraktívnejší ako Instagram.
človek pracujúci za počítačom s grafmi a štatistikami
Štatistiky sociálnych sietí sú kľúčové pre firmy i marketérov

Z akých dôvodov ľudia navštevujú najväčšie sociálne siete?

Portál DataReportal za október 2022 prináša tieto údaje:

  • 47 % používateľov sa spája s rodinou a priateľmi,
  • 35,4 % používateľov vypĺňa voľný čas,
  • 34,6 % používateľov sleduje správy a novinky,
  • 30 % používateľov hľadá zaujímavý obsah (články, videá),
  • 26,2 % používateľov nakupuje produkty,
  • 23,9 % používateľov diskutuje s ostatnými na rôzne témy,
  • 22,6 % používateľov si prezerá obsah svojich obľúbených značiek a firiem,
  • 20,9 % používateľov sleduje celebrity alebo influencerov.

Najpoužívanejšie sociálne siete 2021 – jednoznačne vedie TikTok

Kdežto pred časom bol v popredí Facebook, rok 2021 sa stal prelomovým a padol na druhé miesto. Na trón sa dostala čínska sociálna sieť TikTok, ktorá sa stala obľúbenou pre svoje krátke videá. Útočisko na nej našli najmä tínedžeri, no kvôli veľkému dosahu ju v čoraz väčšej miere využívajú aj firmy. Na treťom mieste sa umiestnil YouTube, ďalej nasledoval Twitter a Instagram sa prekvapivo umiestnil až na piatom mieste. 

Menej známe sociálne siete, ktoré sa oplatí spoznať

Za zmienku stojí napríklad Pinterest, ktorý vôbec nie je neznámy a určite ho poznáte aj vy. Najčastejšie sa využíva na načerpanie inšpirácií či vytvorenie moodboardu. V zahraničí je Pinterest perfektným priestorom na propagáciu vlastného portfólia, blogy, tipy či infografiky, no Slovensko tradične mešká. Respektíve, firmy ho využívajú, ale nie v príliš veľkej miere. V poslednom čase sa o jeho potenciáli hovorí aj na Slovensku, ktorý môžu využiť najmä menšie a stredné firmy.  

Zaujímavou platformou je aj Quora, ktorá na prvý pohľad a použitie predstavuje mix Ask.fm, Twitteru a Pinterestu. Na Quore sa môžete označiť za odborníka v určitých oblastiach a  sledovať témy, ktoré vás zaujímajú. Používateľ zadá otázku a ak ste „expert“, otázka sa objaví vo vašom informačnom kanáli a budete na ňu môcť odpovedať. Pre firmu ide o jednoduchý spôsob, ako sa priamo spojiť so svojou cieľovkou. Quora je osobnejšia a umožňuje komunikovať priamo, pričom je anonymná a ľuďom prináša hodnotu. 

3D logá sociálnej siete Pinterest
Pinterest je vhodný pre menšie i stredné podniky

A čo váš biznis a najpoužívanejšie sociálne siete? 

Množstvo firiem a podnikateľov síce pôsobí na sociálnych sieťach, no veľa z nich sa neorientuje v najnovších trendoch alebo len nemá čas venovať sa social media marketingu naplno. Dobrou správou je, že vám s tým má kto pomôcť – špecialisti z Teapotu. 

Postaráme sa o tvorbu hodnotných príspevkov s modernou a pútavou grafikou a copywriting, ktorý presne zacieli na vaše publikum. Ak chcete, aby vaša stránka opäť ožila a dostala sa do povedomia, napíšte nám na hello@teapot.sk alebo zavolajte na telefónne číslo +421 908 788 887 a dohodneme si konzultáciu!