Ak ste nedávno začali podnikať a založili ste si webovú stránku alebo eshop a online marketing je pre vás španielska dedina, je načase, aby ste sa začali hlbšie orientovať v jednotlivých pojmoch. Možno ste už čo-to započuli o SEO a o tom, že vám pomôže zvýšiť návštevnosť webových stránok a dostať sa na popredné pozície vo vyhľadávačoch. 

Pokiaľ si v tejto oblasti chcete prehĺbiť vedomosti a porozumieť SEO o niečo viac, natrafili ste na správny článok. Práve dnes sa tým budeme zaoberať, aby ste boli po dočítaní o niečo múdrejší. Napokon, ide o informácie, ktoré by mal mať každý digitálny marketér v malíčku. 

Ako funguje SEO a čo ním môžete dosiahnuť?

SEO (Search Engine Optimization) je skratka pre výraz optimalizácia pre vyhľadávače” a v online marketingu hrá veľkú rolu pri získavaní návštevnosti z bezplatných organických výsledkov vyhľadávania v internetových vyhľadávačoch – Google, YouTube, Zoznam či Bing.  Všetky internetové vyhľadávače majú index, ktorý obsahuje databázu webových stránok. 

Dajme tomu, že si chcete kúpiť nové kancelárske kreslo, takže do vyhľadávača zadáte kľúčové slovo kancelárske kreslo. Úlohou tzv. robota je prelúskať sa cez čo najväčší počet stránok vo svojom indexe. Následne ich vyhodnotí a zobrazí v určitom poradí podľa relevancie. Zdá sa to ako dlhý proces, predsa len, ide o algoritmus s viac ako 200 faktormi, ale všetko sa to deje mihnutím oka.

V Teapote sa so SEOm radi hráme, baví nás „čarovať” a zlepšiť pozície webových stránok našich klientov. Aby sme dosiahli lepšiu viditeľnosť webov a eshopov, používame na to rôzne techniky. 

Čo všetko SEO zahŕňa?

Definícia, čo je to SEO 

SEO je spolu s PPC súčasťou marketingu vo vyhľadávačoch, ktorý poznáme pod pojmom  SEM (Search Engine Marketing). Optimalizácia pre vyhľadávače je však základ, od ktorého sa neskôr odvíjajú ďalšie aktivity. 

Optimalizácia webových stránok pre vyhľadávačeSearch Engine Optimization (SEO) je metóda úpravy webových stránok tak, aby boli ľahšie vyhľadateľné v organických výsledkoch internetových vyhľadávačov. Cieľom SEO je dostať webové stránky na prvé priečky v organickom (t. j. neplatenom) výsledku vyhľadávania na vybrané kľúčové slová, ktoré budú prinášať najvyššiu konverziu (úkon, ktorý chceme dosiahnuť u návštevníka).

Aký je rozdiel medzi organickým a plateným vyhľadávaním?

Na začiatok si poďme upratať v pojmoch organické a platené vyhľadávanie. Organické = prirodzené, čo znamená, že zaň neplatíte. Organické výsledky vyhľadávania sú vo vyhľadávačoch umiestnené pod platenými, ktoré sa nachádzajú priamo pod vyhľadávacou lištou. Platené výsledky sa zvyknú zobrazovať aj vpravo. 

Okrem pozície je rozdiel v čase. Kým sa vaša stránka dostane medzi prvé výsledky, môže to zabrať aj niekoľko mesiacov, zatiaľ čo investíciou do platenej reklamy sa k výsledkom dostanete takmer ihneď. 

Keď už je reč o platenej reklame, neplatíte za plošné zobrazovanie reklamy, ale až vtedy, keď používateľ klikne na vašu reklamu (PPC reklama). Čo sa týka organického vyhľadávania, je bezplatné, avšak vyžaduje investíciu kapitálu a času

Všímať si treba aj podiel návštevnosti. Približne 70 % – 80 % užívateľov internetu klikne na organické výsledky a zvyšných 20 % – 30 % na reklamy. Malo by vás zaujímať aj ROI (Return On Investments) – návratnosť investície. 

Toto je jednoduchšie merať v prípade platenej reklamy, avšak nie je ničím neobvyklým, že návratnosť môže časom stagnovať či klesať. Pri organickom vyhľadávaní je to naopak, návratnosť sa meria ťažšie, ale z dlhodobého hľadiska sa zlepšuje a prináša plody ovocia. 🙂 

SEO optimalizácia: návod pre neskúsených, ako jednoducho začať

Nie každý má hneď prostriedky na to, aby mohol využiť profesionálne služby skúseného SEO špecialistu. Ak s momentálne nachádzate v podobnej situácii, nasledujúci manuál vám pomôže odpichnúť sa z miesta a zistiť, čo vlastne treba robiť. 

Zamerajte sa na tvorbu kvalitného contentu

Pokiaľ má vaša webová stránka alebo eshop blog, nepodceňujte tvorbu obsahu. Prečo? Pretože kvalitné a užitočné texty s radami, tipmi a novými informáciami majú ľudia radi. 

Ak im poskytnete kvalitný obsah, budú sa na vašu stránku vracať aj bez SEO.  Zdôrazňujeme slovo kvalitný, pretože veľa majiteľov webov vlastne ani netuší, ako má profesionálny text vyzerať. Okrem textu môžete na svoju stránku pridať aj videá, infografiky či vlastné fotografie. 

Dajte si však záležať na tom, aby sa obsah týkal vášho zamerania. A čo je najpodstatnejšie – textami sa snažte priblížiť ľuďom, nie vyhľadávačom. Neprirodzený text nikto nedočíta do konca.

Spravte si prieskum kľúčových slov

Súčasťou každej SEO stratégie je prieskum a analýza kľúčových slov. Teda ešte predtým, než začnete tvoriť content, mali by ste poznať, aké kľúčové slová vyhľadávajú vaši potenciálni zákazníci. Ide o frázy, ktoré súvisia s vašimi produktami a ľudia ich vyhľadávajú. 

Optimalizujte svoje texty pre vyhľadávače a vložte do nich relevantné kľúčové slová. Tu vás ale musíme upozorniť, nesnažte sa ich do textu natlačiť čo najviac, Google vás za to môže penalizovať.

Ako nájsť tie správne? Na začiatok vám postačí samotný Google. Znovu sa vrátime ku kancelárskemu kreslu. Keď toto slovo zadávate do vyhľadávača, automaticky sa zobrazí spolu so slovami, ktoré za ním ľudia vyhľadávajú (napr. kancelárske kreslo biele). 

Existujú však aj ďalšie neplatené softvéry – Ubersuggest, Google Keyword Planner či Keywords Everywhere. Z platených to sú Semrush či KWfinder, ktoré už majú rozšírené funkcie. 

Nezabudnite na vhodný titulok a meta popis

Každá stránka musí mať titulok a meta popis, ktoré sa používateľom zobrazia vo výsledkoch vyhľadávania. Ak by ste na to zabudli, vyhľadávač ich doplní za vás, ale tomu sa vyvarujte. Vy sami viete napísať výstižnejší text, ktorý ľudí zaujme, aby naň klikli. Maximálna dĺžka title tagu by mala byť 60 znakov vrátane medzier a meta popisu 145 znakov vrátane medzier.

Text musí byť čitateľný

Povedzme si na rovinu. Nikto nebude čítať text (hoci kvalitný), ktorý ste správne nenaformátovali. Ak na návštevníka vybehne článok bez podnadpisov, odsekov, zvýraznených slov a celkovej čitateľnej štruktúry, ihneď zavrie stránku a už sa na ňu nevráti. Prečo? 

Pretože to nepôsobí profesionálne a pri halde textu je problém udržať pozornosť. Text musí byť prirodzený, prehľadný a zrozumiteľný. Ak to považujete za jadrovú fyziku, obráťte sa profesionálnych copywriterov, ktorí majú písanie v malíčku. 

Nezabudnite na vyhodnocovanie

Ako majiteľ eshopu chcete vedieť, či vaše úsilie bolo opodstatnené. Optimalizácia nekončí pri predošlom bode, musíte vedieť, na čom ste a čo treba zmeniť. Ako začiatočníkovi vám výborne poslúži bezplatný nástroj Google Analytics, ktorý vám napovie, ako sa návštevníci správajú na vašej stránke. Zistíte, ktoré stránky si prezerajú najčastejšie a ktoré vôbec. 

Profesionálna SEO optimalizácia: cena

Pýtate sa, koľko stoja kvalitné SEO služby? Odpoveď nie je vôbec jednoduchá, pretože každý klient je iný a nemožno na všetkých použiť rovnaký meter. Do úvahy berieme, v akom stave je vaša webová stránka, akú máte konkurenciu, množstvo kľúčových slov a tiež vaše očakávania do budúcnosti a rozpočet. Z toho dôvodu ani neexistuje univerzálna odpoveď
V Teapote preferujeme dialóg a riešenie na mieru pre každého klienta. Ak potrebujete vašu stránku rozhýbať tým správnym smerom a hľadáte na to skúsených ľudí, napíšte nám na tento mail.

Pridaj komentár