Nie je marketingová agentúra ako marketingová agentúra. Ako si vybrať správne?

dvaja muži v oblekoch s čajníkmi miesto hláv si trasú rukou na znak dohody
Existujú agentúry a agentúry. Dôležité je, aby ste spomedzi nich našli svoju šálku čaju

Rozhodli ste sa zveriť marketingové smerovanie svojej firmy do rúk profesionálov? Potom by ste mali vedieť, že tak ako v každej inej oblasti, je potrebné nájsť si v reklamnej brandži partnera, ktorý „sadne” práve vám a potrebám vášho biznisu. Nejde totiž len o marketing. Správnym výberom ovplyvníte smerovanie celej firmy. Na čo sa teda zamerať?

Na internete vás oslovili zaujímavé výstupy z dielne marketingovej agentúry X. Váš známy vám však odporučil agentúru Y a v mailovej schránke vám pristála sympatická ponuka od reklamky Z. Ako si vybrať a podľa čoho sa rozhodnúť? Tento článok vám prezradí 5 základných bodov, na ktoré sa ešte pred oslovením agentúry so žiadosťou o spoluprácu zamerať.

5 vecí, na ktoré by ste sa mali pri výbere sústrediť:

1. Referencie ako alfa a omega? Pozor na to, od koho

Na Slovensku si často necháme poradiť od známych a priateľov. Ak si niekto niečo pochvaľuje, automaticky po tom chceme siahnuť i my sami. Niekedy to však nie je najlepší nápad. Áno, ak sa váš známy skvele najedol v blízkej reštaurácii, stojí za to to vyskúšať. Ak však pracuje na marketingovom oddelení v obrovskej firme, agentúra, s ktorou spolupracuje, nemusí byť pre váš malý e-shop to pravé orechové

Miesto slepého nasledovania tipov vo vašom okolí sa teda radšej skúste pozrieť na skúsenosti klientov podobného typu ako vy. Prezrite si časť webu či sociálne siete, na ktorých agentúra prezentuje svoje predošlé výstupy. Pokojne pred začatím spolupráce vybranú agentúru oslovte s požiadavkou na získanie referencií, kontakty na aktuálnych či bývalých klientov, ktorí budú ochotní podeliť sa o svoje skúsenosti pri spolupráci s agentúrou. 

Extra tip: Oslovte viacerých klientov agentúry, aby ste získali komplexný obraz. Pýtajte sa konkrétne otázky, na ktoré chcete poznať odpoveď. Na neurčité: „ako ich hodnotíte?” dostanete zväčša neurčité odpovede.

muž v bielej košeli drží v jednej ruke telefón a prstom druhej mieri na obrazovku
Seriózna agentúra by mala mať referencie umiestnené aj priamo na svojej stránke

2. Aby bolo všetko dohodnuté od začiatku: jasne stanovené podmienky a pravidlá

Dobrá agentúra vám už pri prvom kontakte bude klásť otázky a zachádzať do podrobností. Nie je to kvôli tomu, že by vás chcela otravovať. Pravdepodobne sa tak deje preto, aby si experti jednotlivých oddelení v nej vedeli jasne definovať súčasnú situáciu a požiadavky klienta, teda vás, a následne správne nastaviť procesy. Na začiatku tiež príde k stanovovaniu podmienok a pravidiel. Premyslite si preto v dostatočnom predstihu, čo vlastne od agentúry očakávate a potrebujete. Keď sa jasné pravidlá a podmienky nedohodnú hneď na začiatku, ďalšia spolupráca bude pre obe strany zbytočne komplikovaná a únavná.

Extra tip: všimnite si, či vám agentúra už pri prvom kontakte pošle dotazník či položí sériu otázok o prípadnej spolupráci. Hovorí to o jej profesionalite.


3. Rešpektovať požiadavky klienta neznamená len prikyvovať

Pripravte sa na to, že agentúra vám občas môže oponovať. Nie je to drzé ani neúctivé, je to prirodzené. Dlhými rokmi štúdia, praxe či kombináciou oboch dospeli marketéri k vedomostiam a skúsenostiam, aké majú dnes. Dovoľte im robiť ich prácu. Ako bolo zmienené v predošlom bode, vopred si pripravte svoje požiadavky a očakávania, nechajte si však poradiť, ak vám agentúra vysvetlí, prečo by ste mali zvoliť trochu iné postupy. Ak narazíte na miesto, kde vám ešte pred začatím spolupráce nasľubujú podozrivo pekné čísla pri podozrivo nízkych nárokoch a všetko vám odsúhlasia bez jedinej pripomienky, majte sa na pozore.

Extra tip: Spíšte si do bodov všetky vaše predstavy a očakávania, následne si vyznačte tie, na ktorých určite trváte a ukážte ich agentúre hneď na začiatku. Uľahčí to všetky procesy v budúcnosti.

dvaja muži sedia za stolom s notebookmi a diskutujú o práci
Produktívna výmena názorov medzi klientom a agentúrou je pre zlepšovanie procesov potrebná

4. Marketingová agentúra, to sú ľudia. A tí vám musia sadnúť

Môžu to byť najväčší profesionáli v hre a vy môžete byť ideálny typ klienta – a aj tak to nemusí klapnúť. V prvom rade sme ľudia a medziľudské vzťahy sú z veľkej miery postavené na sympatiách. Ak raz klient považuje mileniálov za nedostatočne skúsených a ich nápady za príliš kontroverzné, nemal by kontaktovať agentúru, ktorá má už na svojom webe uvedené, že ju tvorí mladý tím najlepších kreatívcov. Pravdepodobne by si len zarobil na množstvo hádok a konfliktov, ktoré by napokon aj tak vyústili do ukončenia spolupráce. Informácie, ktoré viete o tíme agentúry zistiť ešte predtým, ako ju oslovíte s ponukou na spoluprácu si preto starostlivo zvážte. Skúste tiež krátky informačný telefonát, počas ktorého môžete posúdiť spôsob komunikácie a prezentácie ľudí v nej. Keď si už dohodnete úvodné stretnutie, môžete požiadať o prítomnosť accounta, ktorý bude s vami v budúcnosti v pravidelnom kontakte, aby ste hneď na začiatku zistili, či to bude klapať.

Extra tip: Odporúčame vám prezrieť si tiež sociálne siete, kde agentúry často prezentujú momenty zo svojho každodenného života. Zistíte, akí ľudia tvoria tím, ktorý by sa neskôr mohol starať o budúcnosť vášho biznisu. 

5. Osobný kontakt nie je prežitok ani v online svete

Bolo by skvelé, ak by platilo, že online služby sa dajú s klientom riešiť iba v online priestore. Bohužiaľ, nie je to tak jednoduché, a tak by aj komunikácia o riešeniach v online svete digitálu mala aspoň raz za čas prebiehať naživo. Skúste si teda vyberať agentúru primárne v okruhu niekoľkých desiatok kilometrov. Verte, že i keď sa vám to na začiatku nezdá dôležité, v priebehu spolupráce to vyrieši mnoho vecí. Nezúfajte však, ak ani sto kilometrov od vás nesídli nijaká agentúra, ktorá by vás svojou prezentáciou presvedčila. Na Slovensku máme profíkov, ktorí za vami radi pricestujú v rámci celého západného, stredného či východného Slovenska. Pýtajte sa na to však hneď na začiatku, nech v tom máte jasno. Vo všeobecnosti však platí, že osobný kontakt by mal prebiehať aspoň raz za tri-štyri mesiace. Komunikácia v ostatnom čase potom môže prebiehať kombináciou e-mailu, online meetingov, telefonátov a zdieľaných dokumentov.

Extra tip: Ak ste si vybrali agentúru, ktorých práca sa vám páči natoľko, že ste ochotní uvažovať o spolupráci na veľkú diaľku, skúste kompromis. Navrhnite, že dvakrát do roka pricestujú marketéri za vami, dvakrát vy za nimi. 

Dve šálky cappucina na drevenom stole
Polhodina pri káve je občas viac než 50 telefonátov a mailov

Toto urobte pred prvým stretnutím 

Keď už ste sa o profesionalite agentúry presvedčili cez referencie, spoznali jej tím cez sociálne siete a rozhodli sa, že skúsite nadviazať kontakt, na zozname vám zostáva už len posledná vec. Uistite sa, že o svojej firme či značke viete podať dostatočné množstvo informácií a ak vám nejaké chýbajú, poremýšľajte nad nimi v predstihu. Čo všetko potrebujete poznať ešte predtým, ako oslovíte agentúru? Tento zoznam sme pre vás prichystali, aby sme vám uľahčili začiatky s akoukoľvek agentúrou.  Tak mrknite na naše video!

Zaujímali by vás informácie o spolupráci s nami? Ozvite sa nám a my vám vysvetlíme všetko potrebné. Je to úplne nezáväzné, tak prečo to neskúsiť ešte dnes?