účastníci akcie SEOloger 2023

Teareportosaurus rex 2: SEOloger bol tento rok (aj) náš

Fakt už prešiel rok od minuloročnej konferencie SEOloger?! Náš CEO Patrik a SEO špecialistka Zlatka sa opäť stretli so slovenskými a českými kolegami, no tentokrát tam nešli len ako diváci, ale aj spíkri. A podľa ich slov by to už ani nenazvali konferenciou, ale skôr stretávkou s kamošmi na pive spojenou s mudrovačkou o marketingu. Prednášky boli zaujímavé a plné hodnotných info, tak sa poďme pozrieť, čo nové priniesol SEOloger tento rok. 

SEOloger sa tradične uskutočnil v Bystřici nad Pernštejnem v hoteli Skalský dvůr, takže o krásne prostredie nebola núdza. Okrem známych tvárí z minulého roka sa objavili aj noví kolegovia z fachu a čo sa týka spíkrov, bolo to pre tentokrát pekne džendžerovo vyvážené. Vlani bol pre nás SEOloger trochu oťukávačka, no teraz sa prelomili aj posledné ľady a celá akcia sa niesla v pohodovej až rodinnej atmosfére. Ako keď sa po dlhšom čase stretnete s kamošmi.

O čom bol SEOloger 2023?

Celý program bol natlakovaný informáciami, dozvedeli sme sa toľko nových vecí, že doteraz spracovávame celý víkend. Oproti minulému roku bolo aj viac prednášok, čo bolo na jednej strane super a výživné, no nabudúce by isto dobre padli dlhšie prestávky. Ale to je len taký detail. Niektoré prednášky nás bavili viac, niektoré už trochu menej sme len očividne nemali kapacitu naplno oceniť. No každý si prišiel na svoje. 

SEO novinky, o ktorých by mal vedieť každý SEO špecialista

Hlavnou tohtoročnou témou bola („nečakane“) AI, no najvýznamnejší hráči v oblasti SEO nám priniesli aj iné zaujímavosti. Poďme na jednotlivé prednášky.

Regulácia AI z pohľadu práva

Petra Dolejšová priniesla zaujímavé postrehy na tému autorských práv, ktoré by mnohým z nás nikdy nenapadli. Napríklad to, že fotky síce obvykle sú chránené ako autorské diela, ale ak vezme do ruky foťák opica, na jej fotografiu sa už zákon nevzťahuje. Peťa uviedla aj zaujímavý príklad toho, čo je to inšpirácia a čo tzv. rip off. 

Právnu ochranu nemajú ani generované výstupy z ChatGPT či MidJourney. Ak by ich človek ale upravil a vniesol do nich niečo svoje, už by to malo byť chránené. Iný prípad je, ak ide o AI obrázky inšpirované chránenými dielami, ako je Mickey Mouse – vtedy zákon platí. Okrem toho, že sa nám zapaľovali závity, sme sa len utvrdili v tom, že zmluvy s klientmi bude treba rozpísať na ešte viac A4-iek.

SEO loger naživo – 2023 sa niesol aj v podaní Zlatky, Patrika (a Triala)

Vysvetliť klientovi, že SEO nie je záležitosť, ktorej výsledky uvidí za dva dni, je pre mnohých záležitosť na dlhé lakte. No Zlatka s Patrikom a našim psím maskotom Trialom sú na to experti. Na prednáške rozobrali tému predaja SEO do špiku kosti, hoci museli narýchlo skracovať prezentáciu.

Kolegom vysvetľovali, že na klientov treba ísť (aj napriek svojej vydretej odbornosti) laicky a hlavné je zrozumiteľne odkomunikovať, že práca na SEO je maratón, nie šprint. Základom úspešnej spolupráce a zachovania mentálneho zdravia teda je:

  • nesnažiť sa hlavou preraziť múr,
  • nepristupovať k projektu len autisticky SEOčkarsky,
  • pozerať sa na projekt komplexne s ohľadom na business ciele klienta a potreby cieľovej skupiny,
  • pozerať sa na spoluprácu aj očami klienta a nikdy nepodceňovať silu kontaktov.
Patrik Magoš a Zlatica Luknárová prednášajú na konferencii SEOloger naživo 2023
Prednáška Zlatky a Patrika o tom, ako predať SEO klientovi
zdroj: https://www.petrkrauz.com

Budúcnosť marketingu

Zlatka si túto prednášku veľmi pochvaľovala, no čerešničkou na torte bolo, že prednášajúca Sarah Presch je rodená Írka, ktorá sa so svojou prezentáciou (pred 50 ľuďmi) popasovala v češtine. Klobúk dolu! Sarah hovorila o tom, že marketéri by mohli vyjsť z bubliny, pretože neexistuje len Facebook a Google. V rámci spolupráce s klientmi by sa mali zamýšľať aj nad inými kanálmi.

Napríklad taký Bing crawluje menej ako Google a lepšie rozumie multimediálnemu obsahu. Sarah priniesla aj zaujímavý pohľad do budúcnosti a marketéri by sa podľa nej mali čím skôr prispôsobiť extrémne vyvíjajúcej sa digitalizácii, podobne ako v Číne. Tam ľudia nakupujú pár klikmi už rovno z módnej prehliadky.

SEO špecialistka Sarah Presch prednáša na konferencii SEOloger naživo 2023
Prednáška skvelej Sarah Presch z Írska – celá bravúrne zvládnutá v češtine!
zdroj: https://www.petrkrauz.com

Typy obsahu v SEO marketingu

Viliam Kanianský hovoril o tom, že na úspešnosť SEO majú zásadný vplyv rôzne typy obsahu – články, prípadové štúdie, produkty. Existujú dva typy obsahu: technické obsahy vychádzajúce z redakčného systému a obsahovo orientované, ktoré píšu redaktori. V rámci auditu webu sa potom SEO špecialisti môžu lepšie zamerať na cieľ a SEO aktivity uchopiť efektívnejšie.

Lokálne SEO, Google Business Profile a ROPO efekt

Anna Schumacher z agentúry Effectix rozobrala dôležitosť aktuálnych informácii o firme na Google, lokalizovaného obsahu a linkbuildingu. Čo všetko dokáže Google Business Profile a ako ho čo najviac vylepšiť, aby mal z toho klient osoh. Podstatnou informáciou bolo, že veľa firiem nemá mobile friendly web. Časť prednášky venovala aj ROPO efektu – veľa ľudí vyhľadáva produkty cez internet, no nakupujú osobne v kamenných predajniach.

Workshop R a ChatGPT

SEOloger nebol len o prednáškach, Marek Prokop nám pripravil super workshop. Ukázal nám, ako využiť R a ChatGPT na analýzu kľúčových slov zo Search Console a zobrazenie v grafoch. Samozrejme, ešte stále je to v plienkach a má to svoje muchy, ako je napríklad rýchlosť ChatGPT. Pre malých klientov s menšími webmi je to super vec, ale tí väčší si budú musieť ešte počkať. Zlatka vraj bola jak decko čo vidí vianočný stromček a posledný týždeň nám všetkým píli uši ospevovaním dátovej analytiky.

Javascript od A po Z

Prednáška Martina Žatkoviča zo Seznamu bola o rozdieloch medzi zdrojovým kódom a vyrenderovaným HTML. Vyhľadávače primárne vidia verziu webu so zdrojovým kódom bez vyrenderovania. Poukázal na to, že renderovanie stránky s JavaScriptom je náročné a v mnohých prípadoch ho vyhľadávače nepodporujú. Odporučil server-side rendering a celú prednášku venoval skôr technickejším záležitostiam.

Problematika SaaS SEO

Michal Pecánek na svojej prednáške prezentoval zaujímavý pohľad na riešenie SEO problematiky u SaaS firiem a projektov. Pripomenul, že SEO sa zapája do mnohých oddelení v rámci firmy a často je to drahé. Napríklad externí copywriteri nie sú pre SaaS šťastná voľba. Kvalitný blogový článok môže vyjsť až na 2000 dolárov.

Druhý ročník SEOloger naživo za nami, tešíme sa na ďalší

Na záver nemohla chýbať panelová diskusia s pivom, vínom, drinkom a kontemplácia nad tým, či má vôbec zmysel riešiť SEO, ak AI ovládne svet. Času máme ešte asi dosť, minimálne toľko, aby sa mohol uskutočniť aj ďalší ročník SEOlogera! A na záver jedna veľká vďaka Petrovi Krauzovi za super fotky.

SEO špecialisti sedia za stolom v panelovej diskusii na konferencii SEOloger naživo 2023
Panelová diskusia so spíkrami na konferencii SEOloger naživo 2023
zdroj: https://www.petrkrauz.com
Zlatica Luknárová a Patrik Magoš s Pavlom Ungrom a Marekom Prokopom pri bare s pohárikmi v ruke
Zlatka s Patrikom z Teapotu si na konferencii SEOloger 2023 štrngli aj s Pavlom Ungrom a Marekom Prokopom
zdroj: https://www.petrkrauz.com
pes Trial leží na zemi na konferencii SEOloger naživo 2023
SEOloger priniesol toľko informácií, že aj Trial, maskot Teapotu, musel predýchavať
zdroj: https://www.petrkrauz.com