Predpokladáme, že isté základy online marketingu ovládate, no opakovanie je matkou múdrosti, a preto sme si pre tých menej zbehlých pripravili tento článok o SEO marketingu. O čo teda ide?
SEO marketing je súčasťou digitálneho marketingu a zaoberá sa optimalizáciou webových stránok pre vyhľadávače, ako je Google, Seznam či Bing. Spolu s PPC tvorí podmnožinu širšej disciplíny s názvom SEM (Search Engine Marketing), teda marketing vo vyhľadávačoch. Štatistiky hovoria, že Google používa viac ako 90 % svetovej populácie. To je teda číslo. Existujú spôsoby, ako môžu webové stránky zlepšiť svoju viditeľnosť. Áno, odpoveďou je SEO.
Čo je SEO a ako ho môžete využiť vo svoj prospech?
Pojem SEO (Search Engine Optimization) doslova znamená „optimalizácia pre vyhľadávače” a ide o spojenie interných a externých taktík na zlepšenie viditeľnosti webových stránok. Všetky vyhľadávače majú svoje vlastné algoritmy, ktoré hodnotia stránky a následne ich zobrazia vo výsledkoch vyhľadávania. Cieľom každého majiteľa webovej stránky je zlepšiť jej viditeľnosť.
Povedzme si na rovinu, mať web na štvrtej či piatej strane výsledkov vyhľadávania je celkom frustrujúce. Doslova, akoby ani neexistovala. Keď ľudia niečo hľadajú na internete, sú ochotní kliknúť možno na prvých desať výsledkov vo vyhľadávači, pretože ich považujú za najdôveryhodnejšie. Na čo by teda strácali čas scrollovaním na ďalších stranách?
Pokiaľ vás dlhodobo trápi, že je vaša stránka slabo hodnotená a takmer neviditeľná, mali by ste začať uvažovať nad jej profesionálnou optimalizáciou. Čím vyššia pozícia, tým vyššia návštevnosť a tým vyššia prosperita. Odborníci na SEO marketing sa vyznajú v spomínaných algoritmoch a podľa štatistík vyhodnocujú, akú SEO stratégiu majú zvoliť na to, aby váš web pritiahol pozornosť.
Vo všeobecnosti SEO marketing zahŕňa dve veci: on-page SEO a off-page SEO. Teraz vám ich popíšeme, aby ste si to vedeli predstaviť o niečo lepšie
On-page SEO
On-page SEO sa sústreďuje priamo na webovú stránku a úpravu jej dát. Firmy majú v podstate veľkú moc nad tým, ako mať jednotlivé prvky pod kontrolou, vďaka čomu je optimalizácia vcelku jednoduchá (pokiaľ viete, ako na to). Zahŕňa to tieto dôležité aspekty: obsah, kľúčové slová, HTML a architektúru.
Vyhľadávač prostredníctvom robota posudzuje, ako návštevníci vnímajú stránky a taktiež berie do úvahy technický faktor.
Obsah
Úspešnosť a dobrá pozícia webovej stránky sa odvíja od kvality a pravidelnosti publikovaného obsahu. Ľudia denne hľadajú na internete odpovede na svoje otázky či riešenia na problémy. Ak používateľ napríklad nájde na vašom blogu to, čo hľadá, bude vás vnímať pozitívne, a teda uspokojí jeho potrebu. Obsah by mal byť užitočný, aby mal vysoké hodnotenie vo výsledkoch vyhľadávania.
Čo by mal spĺňať digitálny obsah? V prvom rade je to špičková kvalita, ako sme už spomenuli. V druhom rade je to zámer. Dajme tomu, že vaším zámerom je nájsť kvalitnú elektrickú kolobežku, ale neviete, podľa čoho si ju vybrať. Tak zadáte do vyhľadávača: „Ako si vybrať elektrickú kolobežku” a zobrazia sa vám stránky, ktoré sa zaujímajú o vaše potreby a predstavia vám niekoľko tipov. Nemenej dôležitým kritériom je aj to, že obsah by mal byť aktuálny a relevantný. Ak to tak bude, vyhľadávače vás budú mať radi.
Kľúčové slová
Predtým, ako sa rozhodnete niečo publikovať na váš blog, mali by ste sa pozrieť, aké kľúčové slová sú momentálne v trendoch. Preto sa pustite do prieskumu kľúčových slov a zistite, čo momentálne ľudí zaujíma a ako často vyhľadávajú konkrétne frázy.
Okrem hľadanosti sa treba zamerať aj na konkurenciu. Ak určité kľúčové slovo používa veľa webových stránok, najmä tých úspešnejších, môžete mať problém preraziť. Preto odporúčame staviť na súvisiace kľúčové slová, ktoré nemajú tak veľkú konkurenciu.
HTML
Hodnotenie webu zlepší aj optimalizácia HTML prvkov. Ide o title tag – titulok stránky, ktorý by mal obsahovať kľúčové slovo, meta popis – stručný text, ktorý má za cieľ presvedčiť používateľa, aby klikol na stránku, URL – digitálnu adresu, ktorá sa zobrazuje vo vyhľadávacej lište. Taktiež by mala obsahovať kľúčové slovo. No a nakoniec sú to nadpisy a alternatívny text, ktorý popisuje obrázok v článku (pre zrakovo hendikepovaných).
Architektúra
Používateľ síce neklikne na stránku so zámerom, že ide skontrolovať jej architektúru, avšak má to veľký zmysel. Pri optimalizácii webových stránok si treba zodpovedať na tieto otázky:
Je stránka priaznivá pre mobilné zariadenia?
Už ste sa možno stretli s tým, že ste cez mobil niečo vyhľadávali a zobrazená stránka sa nedala poriadne prezerať. Bolo to tak, pretože nebola optimalizovaná pre jednoduché mobilné prezeranie. Už pár rokov je zvykom, že ľudia používajú skôr smartfóny, ako PC.
Ako rýchlo sa stránka načítava?
Stránky, ktoré sa rýchlo načítajú, majú obvykle lepšie pozície vo výsledkoch vyhľadávania. Aj v používateľoch to vyvolá dobrý dojem. Naopak, ak sa váš web načítava pomalšie, ľudí to odrádza a už ho nikdy nemusia navštíviť.
Je mapa stránok prehľadná?
Prehľadné usporiadanie mapy všetkých stránok na vašom webe vyhľadávače ocenia vyšším hodnotením, čo vedie k zlepšeniu SEM.
Je stránka zabezpečená?
Ak nie je, môže sa vám po kliknutí na web zobraziť okno s výstrahou „vaše pripojenie nie je súkromné”, a teda pre používateľa predstavuje riziko straty údajov a vedie to k zníženiu hodnotenia. Po zabezpečení prostredníctvom certifikátov HTTPS a SSL pôjde dôveryhodnosť aj hodnotenie hore.
Off-page SEO
Off-page SEO sa týka reputácie a popularity webových stránok a eshopov. Jednoducho vyhľadávaču napovie, čo si o stránke myslia ostatní. Ak máte napríklad veľa spätných odkazov, ktoré smerujú na váš web, vyhľadávače budú predpokladať, že máte výborný a hodnotný obsah. To je niečo podobné, ako keď vám päť kamarátov odporučí nejaký nový smartfón. Takto sa šíri povedomie.
Linkbuilding
Budovanie odkazov je najpopulárnejšou off-page technikou, pričom najdôležitejšia je kvalita odkazov, nie celkové množstvo odkazov (to až na druhom mieste). Najkvalitnejšie odkazy pochádzajú z renomovaných a populárnych stránok s veľkou autoritou. Treba mať tiež na pamäti, že veľké množstvo odkazov môžu vyhľadávače vyhodnotiť ako spam. Tu platí, že kvalita je nad kvantitou.
Sociálne siete
Používanie sociálnych médií je jednou z najefektívnejších off-page techník, pretože ide o účinný spôsob, ako rozšíriť dosah obsahu. Sociálne siete ako Facebook, Instagram, LinkedIn či Twitter môžu povzbudiť používateľov, aby klikli na váš nový obsah.
Lokálne SEO
Dlhé roky ide o konzistentnú off-page SEO techniku. Ak používateľ uvedie svoju polohu počas vyhľadávania, podľa toho sa mu zobrazia lokalizované výsledky. Urobíte dobre, ak na svojej stránke uvediete lokalitu vášho pôsobenia. Môžete tak urobiť v rámci SEO textov, kontaktnej stránky, v nadpisoch, podnadpisoch, meta popisoch a podobne. Taktiež odporúčame, aby ste si založili účet na Google Moja Firma.
Potrebujete optimalizovať webovú stránku, ale neovládate SEO marketing a celkovo vo vodách online marketingu neviete plávať? Môžete nás kontaktovať na tento mail a ozveme sa vám!