Ako na employer branding?

Patrik je CEO agentúry Teapot, ktorá sa na employer branding špecializuje už viac ako 6 rokov. Za ten čas pomohla spoločnostiam ako Amazon, Dekra alebo Camfil zlepšiť ich vzťah so zamestnancami. 

Správne uchopenie employer brandingu je v súčasnej napätej situácii na trhu práce určite dôležité. Pravdou je, že ho treba permanentne aktívne riadiť. Ak firmy nenastúpia na tento vlak, môžu prísť o veľa. 

Podľa portálu Profesia by až 92 % zamestnancov rozmýšľalo nad zmenou zamestnania bez zvýšenia platu, ak by mali pracovať v spoločnosti s s vynikajúcou povesťou. Navyše sa zistilo, že až 86 % uchádzačov o zamestnanie tvrdí, že by ani nerozmýšľali o práci v spoločnosti so zlou spoločenskou reputáciou.

Budovanie employer brandingu môže byť pre firmy náročná úloha, pretože majú len malú kontrolu nad sociálnymi sieťami a tradičnými médiami. Keďže stránky ako Google my bussiness ponúkajú nespokojným zamestnancom priestor na vyjadrenie ich sťažností, mnohí vedúci pracovníci nevedia, kde začať.

K stratégii employer brandingu pristupujte krok za krokom. Predsa len budujete svoj vzťah s potenciálnymi so súčasnými zamestnancami. Pracujete na vytvorení mienky o vašej firme – aké je to u vás pracovať, ako sa zamestnanci cítia a podobne. Ak budete mať dobrú stratégiu, môžete si vytvoriť povesť, ktorá priláka a udrží špičkových špecialistov. 

Vytvorte si vlastný príbeh

Employer branding je o rozprávaní príbehu a vy ste jeho autorom. Ak sa tejto úlohy nechytíte vy, vašu firmu budú definovať iní. Pamätajte, že najhlasnejšie hlasy sú zvyčajne tie najmenej spokojné. Hoci to môže byť menšina, zlé „pikošky” sa šíria najrýchlejšie.

A čo je horšie, vo svoj prospech to môžu využiť aj vaši konkurenti. Bez vašej reakcie sa tento príbeh stane skutočnosťou. Vaši konkurenti môžu ponúknuť komentár o tom, aké to je.

Takže, aké je riešenie?

Definujte firemnú kultúru vašej firmy a prijmite opatrenia, aby sa táto idea stala skutočnosťou. Vytvorte premyslenú hodnotovú ponuku (EVP). Prostredníctvom nej načrtnete jedinečné výhody, ktoré môže zamestnanec očakávať výmenou za svoje schopnosti a výkon. 

Prevezmite zodpovednosť za prezentáciu firemnej kultúry a EVP na všetkých svojich platformách – od sociálnych sietí cez webové stránky až po pracovné ponuky. Použite fotografie, videá, blogové príspevky a referencie zamestnancov. Vášmu príbehu vdýchnu život a dôveryhodnosť. 

Náborový marketing

Slovné spojenie „náborový marketing“ získalo na popularite, pretože – naozaj – nábor je ako marketing. Podobne ako v marketingovom lieviku sa potenciálny uchádzač musí dozvedieť o vašej značke, získať o ňu záujem, uchádzať sa o pracovnú pozíciu alebo prijať telefonát od HR pracovníka a nakoniec nastúpiť do nového zamestnania.

Realitou je, že veľké komerčné spoločnosti sú zo spotrebiteľského hľadiska dobre známe, no ako o zamestnávateľoch o nich počujeme väčšinou len, keď na svetlo sveta vyjde škandál. 

V prípade menších spoločností, najmä začínajúcich, musia vedúci pracovníci pristupovať k budovaniu employer brandingu rovnako. ako keď propagujú svoje produkty/služby. Mienka o zamestnávateľovi je rovnako dôležitá ako povedomie o produktoch značky. 

Sociálne siete by mali byť základným pilierom stratégie employer brandingu. Prostredníctvom nich otvárate ľuďom dvere do vašej firmy, preto by ste v dnešnej dobe nemali chýbať na viacerých platformách.

Na stránkach by ste nemali vyzdvihovať produkty, treba tvoriť obsah, ktorý zaujme kvalitných potenciálnych zamestnancov. 

Vytvorte si plánovač obsahu a pravidelne publikujte obsah, ktorý bude klásť dôraz na zamestnancov, rozmanitosť, ocenenia, akcie a firemnú kultúru. Okrem toho odporúčame komunikovať so sledovateľmi – odpovedať im na komentáre a správy. 

Audit značky zamestnávateľa

Preskúmajte vašu firmu z pohľadu uchádzača. Začnite tým, že si prezriete svoju webovú stránku. Osobitnú pozornosť venujte sekcii „O spoločnosti”, „Filozofia” a „Kariéra”. Skontrolujte svoje popisy k voľným pracovným pozíciám.

Poskytujú uchádzačom dostatok informácií? Taktiež sa uistite, že stránka „O nás“ na vašej webovej stránke je v súlade s poslaním a filozofiou. Komunikujete všetky výhody jasne a zapadajú do vízie?

Prezrite si Google recenzie na vašu spoločnosť. Pokiaľ ste si ešte nevytvorili Google my bussiness profil, založte si ho a na spätnú väzbu zamestnancov a uchádzačov reagujte autenticky a empaticky. Ak pri čítaní recenzií narazíte na nelichotivé odozvy, postavte sa k nim čelom.

Následne si prejdite svoje stránky na sociálnych sieťach. Prečítajte si každý príspevok a pozrite si obrázky, pričom sa zamyslite, či stránka zodpovedá vášmu príbehu a EVP. Z prieskumu vyplýva, že rozmanitosť a inkluzívny prístup sú pre mladších kandidátov pri výbere zamestnania mimoriadne dôležité. 

Uistite sa, že vaše sociálne siete sú dostatočne rozmanité (rodová rovnosť a viacgeneračný image). Pracovnú silu v súčasnosti tvoria ľudia z generácie baby boomers (1948 – 1963), generácie X, mileniáli (1985 – 1955) a ľudia z generácie Z (1995 – 2010). 

Počas auditu si robte podrobné poznámky a usilujte sa o konzistentnosť. Najlepšie firmy šíria konzistentné posolstvo na všetkých svojich kanáloch.

Opýtajte sa svojich zamestnancov

Váš employer branding budujú predovšetkým zamestnanci. Hovoria, zverejňujú, rozhodujú. Nenechávajte to na náhodu ani nepredpokladajte, že viete, čo si myslia. Namiesto domnienok vytvorte pre zamestnancov podrobný dotazník, ktorý im umožní poskytnúť vám anonymnú spätnú väzbu na vašu firmu.  K oceneniam ako „Zodpovedný zamestnávateľ” sa prihliada na skúsenosti zamestnancov. Týmto spôsobom môžete budovať pozitívne povedomie. Všetky odpovede si dôkladne preštudujte a vypracujte plán na odstránenie prípadných nedostatkov.

Záver

Na trhu práce sú najlepší kandidáti denne “bombardovaní” správami od recruiterov. Keďže je o nich boj, majú si z čoho vyberať a určite sa nerozhodnú pre prácu vo firme, ktorej aktivity nie sú v súlade s ich očakávaniami. 

Kandidáti sa pravdepodobne rozhodnú pre prácu v danej firme ešte pred pohovorom s recruiterom, preto musíte dbať na dobrý employer branding. Firmy by nerástli bez svojich zamestnancov. Zaujímajte sa o nich a investujte čas a prostriedky do aktivít, ktoré by mohli znížiť fluktuáciu špičkových zamestnancov, ako aj náklady na jedného zamestnanca. 

Premyslený employer branding predurčuje firmy k úspechu. Neviete, kde a ako s ním začať? V našom tíme sú špecialisti, ktorí vám radi pomôžu. Ozvite sa nám na hello@teapot.sk a zverte employer branding do našich rúk.